De kimono is weer hip

Alhoewel je zou kunnen zeggen dat de kimono op dit moment echt als design lingerie wordt gezien, is dit zeker niet altijd zo geweest. Je kent de kimono waarschijnlijk doordat dit echt typische Japanse klederdracht is. Het kledingstuk lijkt een beetje op een ochtendjas, maar dit is het zeker niet. De kimono is dan ook van origine gemaakt van verschillende zijden stofjes die vervolgens weer bedrukt zijn met de mooiste patronen. Hoe deze kleuren en patronen eruit zien, is dan over het algemeen ook weer afhankelijk van het seizoen. De mouwen van de kimono zijn wijd en de stof wordt door een brede ceintuur bij elkaar gehouden. Deze ceintuur staat ook wel bekend als de ‘obi’ en past vaak qua kleur en patronen bij de kimono zelf, om dit beeld in balans te houden. Tegenwoordig kan je de kimono overal wel kopen. Bij de H&M, de Forever21 of juist designer merken: het kledingstuk wordt over de hele wereld steeds meer gewaardeerd. Japanse families hebben kimono’s en kimono stoffen echter al jaren in hun kasten hangen, zelfs als ze ze niet gebruiken. Ook de waarde van de zijden stoffen die worden gebruikt komen ongeveer op 3000 biljard Japanse Yen uit. Omgerekend bedraagt dit ongeveer 24,3 biljard euro. Dit laat ook duidelijk zien hoe vaak Japanners dit kledingstuk dragen. Het wordt gezien als een echte basic: dit moet je in de kast hebben hangen. Het is zelfs heel normaal dat de kledingstukken en stukken stof als erfstuk over worden gegeven van moeder op dochters, al vanaf ongeveer honderd jaar geleden. Dit maakt ieder stuk dan ook weer uniek. Mevrouw Chiaki is een vrouw die alle soorten vormen van kimono’s verzameld, om deze vervolgens te moderniseren door de stof te veranderen in een jurk of hoed. Zo is er ontzettend veel vraag naar; zelfs onder de jongeren van onze tijd.

 

http://www.lola-lou.com