Zoek en gij zult niet vinden

Hoog scoren in Google is voor bedrijven essentieel. De invloed die zoekmachines hebben worden groter en groter, iedereen maakt er namelijk gebruik van. Google is natuurlijk heel bekend. Maar geloof het of niet, er bestaan ook nog andere zoekmachines. Bing en Yahoo! zijn hiervan de bekendste. Maar of het loont om daar je strategie op af te stellen.. Nee waarschijnlijk niet, het beste is om je gewoon te verdiepen in Google en je daarop te focussen. De andere zoekmachines hebben een dusdanig klein marktaandeel dat het de tijd en de moeite niet of nauwelijks waard is. Bovendien is het vaak zoeken naar een speld in een hooiberg als je Google gewend bent. Toch gaan we ze allemaal even langs in dit artikel.

Google is dus de grootste, met afstand. Wereldwijd is het marktaandeel 85% en in Nederland zelfs 95%. Duidelijke cijfers. Bing is de zoekmachine van Microsoft. Deze zoekmachine is al aardig wat metamorfoses ondergaan, vooral wat de naam betreft. Zo ging de zoekmachine in een ver verleden door het leven als MSN Search en later nog als Live Search en Windows Live Search, totdat Bing werd bedacht. Er werden tientallen miljoenen geïnvesteerd in de promotie van Bing om de concurrentie met Google aan te gaan, maar met een wereldwijd marktaandeel van 4% kunnen we niet zeggen dat die investeringen zijn vruchten hebben afgeworpen. Yahoo! werd in 1995 opgericht door twee studenten. Naast dat het een zoekmachine is, staan ze ook bekend als gratis emaildienst. Met een wereldwijd marktaandeel van 7,6% doen ze het iets beter dan Bing, maar echt concurrentie voor Google kan je het niet noemen.

Zoals je ziet is Google met afstand de grootste, een toppositie Google is veel meer waard dan een hoge positie in andere zoekmachines. Wel is het  het vrij lastig is om hoog te scoren in Google, zeker als je veel concurrentie in jouw markt heb. Je moet rekening houden met tientallen factoren en het kost bovendien aardig wat tijd. Veel bedrijven besteden deze vorm van marketing dan ook uit om hun online vindbaarheid te verbeteren.

http://www.economy.nl/