Communicatie is veelzijdig

Communicatie is belangrijk in het leven. Er zijn veel manieren waarop je kan communiceren, het hoofddoel is echter wel altijd hetzelfde: een boodschap overbrengen. Je kan dit dan wel weer op bijvoorbeeld een informerende manier overbrengen of juist een amuserende manier doen. in de communicatie heb je verbale- en non verbale communicatie. Verbale communicatie is het overbrengen van informatie door middel van praten, fluisteren of schreeuwen. Je kan zo in een relatief korte tijd een hoop informatie aan iemand overbrengen. Telefonisch contact behoort ook tot verbale communicatie. Telefoonservice bedrijven zijn bijvoorbeeld bedrijven die veel aan telefonische communicatie doen. Non verbale communicatie doe je zonder het gebruiken van woorden. Dit kan door gebaren te maken met je handen of hoofd, bijvoorbeeld knikken. Non verbale communicatie is niet alleen gebaren die je maakt maar ook je lichaamshouding, blik in je ogen en gezichtsuitdrukkingen.

Er kan ook nog onderscheid worden gemaakt tussen visuele- en schriftelijke communicatie. Visuele communicatie is een vorm van communicatie via afbeeldingen. Hier kan je denken aan reclames op tv, posters, logo’s etc. Schriftelijke communicatie is een vorm van communicatie via het schrift. Deze vorm wordt veel gebruikt zowel op professioneel als privé gebied. E-mails, brieven en sms’jes zijn vormen van schriftelijke communicatie.

Communicatie in het bedrijfsleven is over het algemeen anders dan de communicatie die thuis is. Er kan hier onderscheid worden gemaakt tussen formele en informele communicatie. Welke vorm van communicatie dominant is binnen de organisatie is afhankelijk van het soort bedrijf. Bedrijven zoals cafés hanteren meestal een informele communicatie stijl. Dit is niet alleen bij de medewerkers onderling maar ook tegen de gasten. Zo word een vertrouwelijke en gezellige sfeer gecreëerd richting de gast. Inbound callcenters zijn weer bedrijven die vooral een formele manier van communiceren hanteren. Dit komt omdat dit soort bedrijven telefonisch contact regelen voor bedrijven, een nette manier van communiceren is daarom essentieel. Al met al zegt de manier van communiceren veel over de organisatie of persoon. Een goede afstemming van communicatiestijl op je doelgroep is daarom belangrijk om je doel te bereiken.

 

http://www.antwoordservice-telefoonservice.nl/